شیوه نامه برگزاری پنجمین جشنواره پژوهشهای دانشجویی( پویش)
به نام خدا
شیوهنامه برگزاری پنجمین جشنواره پژوهشهای دانشجویی( پویش)
مقدمه
با استعانت از درگاه خداوند متعال، به منظور حمایت و تشویق فعالیتهای پژوهشی و همچنین فعالیتهای حرفهای دانشجویان، معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان اقدام به برگزاری پنجمین جشنواره پژوهشهای دانشجویی(به صورت مجازی) نموده است. به همین منظور از دانشجویانی که موفق به انجام پژوهشهای مرتبط با رشته تخصصی شدهاند، دعوت میشود تا با تکمیل گزارشنامه و شرکت در جشنواره، موجبات غنای هر چه بیشتر این جشنواره را فراهم آورند.
اهمیت و ضرورت برگزاری این جشنواره از آنجا ناشی میشود که نوع و سطح فعالیتهای پژوهشی یکی از شاخصهای اصلی توسعه دانشگاه محسوب میشود. همه آنچه به عنوان پیشرفت علوم در دورههای گوناگون تاریخ میشناسیم، حاصل تلاش افرادی است که در کار خود رویکردی پژوهشی داشته و ذهن پرسشگرشان همواره محرکی برای فعالیتهای پژوهشی آنان بوده است. معلمی هم که با تکیه بر پژوهش تخصصی حرفهای، تدریس خود را انجام میدهد، به طور حتم بر کارآمدی فرایند یاددهی-یادگیری خواهد افزود. بنابراین داشتن روحیه پژوهشی از ضروریات حرفه معلمی است که پرورش آن در نظام تربیت معلم، در گرو اهمیت دادن به پژوهشهای توسعه حرفهای دانشجویان و ثبت آنها میباشد.
ماده 1- اهداف جشنواره:
- ایجاد شور و نشاط علمی و تشویق و ترغیب دانشجویان به انجام فعالیتهای
پژوهشی و ایجاد بستر مناسب برای ارائه یافتههای آنها
- فراهم ساختن بستری مناسب برای بروز و ظهور استعدادها و خلق آثار
علمی-پژوهشی و حرفهای دانشجویان و رشد و غنای آن در یک فضای سالم رقابتی
- شناخت دانشجویان مستعد و ترغیب آنان برای انجام پژوهشهای کاربردی
حوزه تعلیم و تربیت
- قدردانی از دانشجومعلمان پژوهشگر
ماده 2- مخاطبین:
- کلیه دانشجویان دوره کارشناسی(پیوسته و ناپیوسته) و دوره کارشناسیارشد میتوانند در این جشنواره شرکت نمایند.
تبصره: دانشجویانی که طبق بند2 ماده 3 این شیوهنامه، امتیاز لازم را کسب کرده باشند به سازمان مرکزی جهت شرکت در مرحله کشوری معرفی میشوند.
ماده 3-شرایط و نحوه انتخاب آثار:
الف- نحوه انتخاب
1-فعالیتهای پژوهشی دانشجویان شرکتکننده فقط در طول دوره تحصیلی کارشناسی وکارشناسیارشد درنظرگرفته میشود.
2-کسب حداقل 15 امتیاز برای دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسیارشد ضروری است تا از طرف استان برای شرکت در جشنواره معرفی شوند.
تبصره: کارشناسان پژوهشی پردیسها و مراکز تابعه موظف هستند گزارشنامهها را به موقع برای دانشجویان ارسال و بعد از تکمیل توسط آنان، مدارک را به دقت بررسی و امتیازدهی نمایند و سپس گزارشنامهها به همراه مدارک و مستندات واجدین شرایط(الکترونیکی)را به سازمان مرکزی ارسال نمایند.
ب- معیارهای انتخاب
1- امتیاز فعالیتهای پژوهشی و حرفهای دانشجویان مطابق با جدول امتیازات مندرج دراین شیوهنامه محاسبه خواهد شد.
2- به مقالاتی که دارای پذیرش از مجلات علمی–پژوهشی و علمی–ترویجی مورد تایید وزارتین( علوم و بهداشت و درمان) و یا مجلات تخصصی دانشگاه فرهنگیان میباشند مطابق با جدول مندرج درشیوهنامه، امتیاز تعلق خواهدگرفت.
3- در مورد فعالیتهای پژوهشی که به صورت گروهی بوده برای کسب امتیاز مساوی باید توافقنامه پیوست شود .درغیر این صورت بر اساس جدول شماره1 امتیاز تعلق خواهدگرفت.
4- درتخصیص امتیاز مقالات مشترک دانشجویان با استادان، نام استاد راهنما و مشاورحذف شده و به ترتیب، به سایر نویسندگان، مطابق با جدول1امتیاز تعلق خواهدگرفت.
5- درخصوص مقالات ارائه شده درهمایشهای استانی، ملی و بینالمللی، حداکثر به دو مقاله امتیاز تعلق خواهد گرفت.
تبصره: گزارش نهایی کارورزی 3 و 4 جهت شرکت در جشنواره، قابل قبول میباشد. خواهشمند است از ارسال گزارش کارورزیهای 1 و 2 خودداری گردد.
ماده4- نحوه اجرا:
مراحل اجرای انتخاب دانشجوی پژوهشگر به شرح زیر است:
1- تکمیل نمودن گزارشنامه و جداول مربوطه توسط دانشجوی داوطلب و تحویل آن به کارشناس پژوهش محل تحصیل به همراه مستندات.
2- بررسی مدارک و گزارشنامههای دانشجویان توسط کارشناس پژوهشی پردیسها و مراکز آموزشی تابعه و ارسال اسامی نهایی دانشجویان واجد شرایط به همراه گزارشنامه تکمیل شده و سایر مدارک و مستندات به سازمان مرکزی در مهلت مقرر(هر استان حداکثر 5 نفر).
تبصره: با توجه به وضعیت کرونایی موجود و به منظور صرفهجویی در هزینهها، گزارشنامه، مدارک و مستندات دانشجویان برگزیده، اسکن شده و از طریق اتوماسیون اداری ارسال گردد.
ماده 5- زمینه فعالیتها:
فعالیتها در سه محور 1) فعالیتهای حرفهای 2) دستاوردهای علمی 3) فعالیتهای پژوهشی خواهد بود.
محور1) فعالیتهای حرفهای
|
ردیف |
عنوان فعالیت |
افراد شرکت کننده |
حداکثر امتیاز در واحد کار |
حداکثر امتیاز در موضوع |
|
|
روایت نگاری تجربیات کارورزی دانشجومعلمان و سایر تجارب زیسته آموزشی درحین تحصیل مطابق فرمت ارسالی(پیوست) |
دانشجویان سال سوم به بعد |
|
|
|
|
مقاله نویسی در زمینه تحلیل محتوای یک کتاب درسی متناسب با رشته تحصیلی( چاپ نشده) |
کلیه دانشجویان |
|
|
|
|
ارائه یک روش تدریس خاص به صورت ویدیویی با گزارش آن |
کلیه دانشجویان |
|
|
|
|
تولید محتوای آموزش الکترونیکی بر اساس رشته تحصیلی |
کلیه دانشجویان |
|
|
|
|
گزارش کارورزی |
دانشجویانی که کارورزی 3 و 4 را گذرانده اند |
|
|
|
|
گزارش تجربه نومعلمان(فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان) از تدریس خود |
|
|
|
محور 2 ) دستاوردهای علمی
|
|
ساخت وسیله و یا همکاری در تجهیز وراه اندازی آزمایشگاه به همراه نامه تاییدیه |
کلیه دانشجویان |
|
|
|
|
اکتشاف، ابتکار، نوآوری، اختراع و ابداع مورد تأیید مراجع علمی معتبرکشور، و یا شورای پژوهشی استان( با تأکید بر حوزه آموزش) |
کلیه دانشجویان |
|
|
|
|
کسب مقام در جشنواره معتبر ملی و بین المللی( خوارزمی، فارابی، رازی و...) |
کلیه دانشجویان |
رتبه اول 15 – رتبه دوم 10- رتبه سوم 8 |
|
محور 3) فعالیتهای پژوهشی
|
|
نوع فعالیت |
شرکت کنندگان |
حداکثر امتیاز در واحد کار |
حداکثر امتیاز در موضوع |
|
1 |
مقاله علمی– پژوهشی چاپ شده در مجلات داخلی (مورد تأیید وزارتین علوم و بهداشت و درمان) و خارجی با نمایه معتبر[1] |
کلیه دانشجویان |
|
|
|
2 |
مقاله علمی- پژوهشی چاپ شد ه در دائره المعارفهای معتبر داخلی و خارجی |
|
|
|
|
3 |
مقاله چاپ شده در مجلات علمی- ترویجی |
|
|
|
|
4 |
مقاله چاپ شده در مجلات تخصصی دانشگاه فرهنگیان |
|
|
|
|
5 |
مقاله پژوهشی چاپ شده درسایر نشریات |
" |
|
|
|
6 |
مقاله کامل چاپ شده در مجموعه مقالههای همایشهای علمی معتبر |
" |
استانی: 5/0 ملی: 1 بین المللی:2 |
استانی: 1 بین المللی:4 |
|
7 |
تألیف کتاب تخصصی |
|
انتشارات دانشگاه فرهنگیان: 15- انتشارات دانشگاهی: 10 و سایر انتشارات: 5 |
|
|
8 |
ترجمه کتاب تخصصی |
|
انتشارات دانشگاهی: 6 سایر انتشارات :3 |
|
توجه: تاریخ پذیرش کلیه مقالات از 1/10/98 به بعد میباشد[2].
جدول 1- میزان تخصیص امتیاز به فعالیتهای علمی مشترک
|
تعداد افراد |
سهم هر یک از پژوهشگران از امتیاز مربوطه |
مجموع ضرایب |
|
|
نفر اول |
بقیه افراد |
||
|
1 |
100% |
- |
- |
|
2 |
90% |
60% |
150% |
|
3 |
80% |
50% |
180% |
|
4 |
70% |
40% |
190% |
|
5 |
60% |
30% |
180% |
|
6 و بیشتر |
50% |
25% |
175% |
تذکر:
- قبل از برگزاری جشنواره، کلیه پردیسها و مراکزآموزشی تابعه حتیالامکان نسبت به برگزاری کارگاه اخلاق پژوهشی برای دانشجویان مبادرت نمایند.
- ارائهدهندگان اثر الزاماً بایستی دانشجو باشند و آثاری که با همکاری استادان انجام شده باشد نیز پذیرفته خواهد شد.
- پس از بررسی و داوری گزارشنامههای ارسالی به سازمان مرکزی، اسامی منتخبین اعلام و از آنان برای شرکت در جشنواره دعوت به عمل میآید.
- منتخبین، موظف به ارائه یکی از فعالیتهای ارسالی خود، در جشنواره می باشند. منتخبین تدریس برتر، باید روش تدریس خود را ارائه نمایند.
- به گزارشنامههایی که نام و نام خانوادگی و امضا کارشناس پژوهش پردیس و یا مرکز در آن درج نشده باشد، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
- مهلت ارسال اسامی دانشجویان واجد شرایط و آثار پژوهشی آنها(به صورت الکترونیکی) به سازمان مرکزی تا تاریخ 1399/08/20 خواهد بود.
- با توجه به استمرار وضعیت کرونایی در کشور و لزوم رعایت فاصله اجتماعی، برگزاری جشنواره برای ارائه کلیه فعالیتها به صورت مجازی و از طریق بستر شوکا خواهد بود.
- برنامه شرکت دانشجویان در جشنواره (روز و ساعت ارایه دانشجویان) متعاقبا اطلاعرسانی خواهد شد.
- ضرورت دارد پردیسها و مراکز تابعه تمهیدات لازم را برای شرکت دانشجومعلمان در جشنواره به صورت مجازی جهت ارایه فعالیتها فراهم آورند.

شیوه نامه برگزاری پنجمین جشنواره پژوهشهای دانشجویی( پویش) 2
شیوه نامه برگزاری پنجمین جشنواره پژوهشهای دانشجویی( پویش) 2